Stressz és asztma

Az erős stresszhatás gyakran válthat ki asztmás rohamokat. Közös tüneteik a légszomj, szorongás, pánik. Emellett az állandó stressz felerősítheti az asztmás tüneteket, amiktől újabb ijedtség tör ránk.

Asztma

Asztma

Amikor fokozódik bennünk a frusztráció – akár a számlák, munka vagy a gyerekek miatt – az asztmás tünetek ugrásszerűen megerősödhetnek. Ahogy a köhögés és zihálás rosszabbodik, az egészségünk egy újabb aggodalom forrásává válik. Az asztma, a stressz és a szorongás olyan ördögi kört alkotnak, mely gyorsan padlóra küldhet minket.

Az állandó asztma esetében a tünetek hetente 2-3 alkalommal jelentkeznek, de nem folyamatosan. Kezeléséhez szükségeltetik egy állandó gyógyszer, az inhalálható szteroid, valamint egy betanult légzőgyakorlat arra az esetre, ha valami asztmás rohamot vált ki. Kontrollálhatatlan asztmaroham esetére viszont a prednizolon javasolt, aminek az egyik mellékhatása a hangulatingadozás, mely súlyosbítja a stressz problémáját. Amennyiben a hosszú távú asztma kezelés nem működik jól, a zihálás és a mellkasi szorítás túl gyakran megtörténik, a fent említett ördögi kör már meg is kezdődött, melyben a stressz súlyosbítja az asztmát, az asztma pedig a stresszt.

A stressz hozzátartozik mindennapjainkhoz – asztma nélkül is. Ezért fontos, hogy hatékonyan kezeljük együtt a kettőt. Fontos megtanulni, gyakorolni  az ellazulást még mielőtt stresszhelyzetekbe kerülünk, megelőzvén a légszomj jelentkezését és elkerülni egy esetleges rohamot. Igyekezzünk megfelelően beosztani az időnket, ügyeljünk rá, hogy ne a határidő lejárta előtt 5 perccel fejezzünk be egy feladatot, állítsunk fel megfelelő sorrendet és kényelmes tempót. Tanuljuk meg megváltoztatni azon gondolatmeneteinket, melyek stresszelnek. Aludjunk eleget! Megfelelő mennyiségű alvás nélkül a szervezet több energiát használ el, az energiahiány pedig tovább gerjeszti az asztmás tüneteket. Korlátozzuk a cukor, kávé és alkoholbevitelt, melyek lassítják a szervezetet.  Osszuk meg a felelősséget! Akár otthon, akár munkahelyen, ha van rá lehetőségünk, osszuk meg a terheket, vonjunk be másokat a feladatok elvégzésébe. A különböző test- és légzőgyakorlatok alkalmazása talán a leggyorsabb és legegyszerűbb módja szervezetünk megnyugtatására. Egy 5 perces légzőgyakorlat elhalványíthatja a negatív gondolatokat, rendszeres alkalmazása pedig megkönnyítheti az együttélést az asztmánkkal.

kapcsolódó cikkek
Stressz és álmatlanság

álmatlanság A pihentető alvás létfontosságú! Az alvás élettanilag a test energiaháztartásának megújításáért felelős. Aki éjszaka rosszul alszik, alváshiánnyal küszködik, annak testmozgása rendszerint lassú és esetlen, izmai befeszülnek, látása tompa. Ez megismerő tevékenységeinek – emlékezés, tanulás, megértés, stb. - rovására megy.

Tovább a teljes cikkre
Stresszmentes költözködést!

költözködés A költözés manapság nagyon sok embert érint, hiszen a világ változásával megváltoztak a körülmények is, és egy ember élete során többször is költözik: pl. házasságkötés után, családbővülés esetén, válás következtében, vagy munkahely, iskola miatt.

Tovább
Legyőzhető a néni, aki már jelzés előtt áthúzza rajtunk a vászonutánfutót

közlekedési dugó Minden kétséget kizáróan közlekedés közben éri napközben a legtöbb stressz az embert. Ilyenkor ugyanis nemcsak a múló idő ólomterhe nehezedik a vállunkra, hanem kénytelenek vagyunk magunk körül elviselni számtalan idegen embert és alkalmazkodni hozzájuk, ami nagyon emberpróbáló feladat.

Tovább
Kedvencünk elvesztése

elvesztett kedvenc Egy családban a házi kedvenc elvesztését nagyon nehéz elfogadni. Sokunkat olyan erős kötelék fűz kisállatunkhoz, hogy ilyenkor megtapasztaljuk a mély, és intenzív szomorúság érzését.

Tovább

további cikkek